مهمترین بحرانی که جامعه ایران با آن دست و پنجه نرم می کند بحران اقتصادی است. وفاق جمعی مهمی وجود دارد که ریشه این بحران از دو آبشخور تغذیه میکند ، الف. فساد و ب. ناکارآمدی سیستم اقتصادی .
کد خبر: ۹۶۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 09 June 2021

یادداشت:غلامرضا منصوری؛مهمترین بحرانی که جامعه ایران با آن دست و پنجه نرم می کند بحران اقتصادی است. وفاق جمعی مهمی وجود دارد که ریشه این بحران از دو آبشخور تغذیه میکند ، الف. فساد و ب. ناکارآمدی سیستم اقتصادی .

برخلاف تصور عمومی اما، مهمترین عامل گزینه دوم یعنی ساختارهای غلط اقتصادی است. ساختارهای غلط به خودی خود بستر بزرگی ایجاد میکنند برای فساد .

لذا از مقدمه کوتاه چنین می توان استنباط نمود که خروج ایران از بحران اقتصادی نیازمند اصلاح ساختارهاست و نه صرفا مبارزه با فساد. مبارزه با فساد نهایتا می تواند پاسخ 10 درصد مشکلات اقتصادی مان باشد اما برای 90 درصد مابقی مساله نیازمند بینش و تئوری اقتصادی هستیم.

آقای رضائی بعنوان یک اقتصاد دان می تواند در این حوزه اقدامات مهم و انقلابی انجام دهد. سابقه دیگر نامزد اقتصاد دان رقابت ها یعنی آقای همتی در اموراتی مانند ارز و بورس چنان گویاست که نیازی به بحث ندارد.

آقای رضائی با توجه به دیدگاه های توسعه ای خود یعنی درگیر کردن مردم با امر اقتصاد و مشارکت دادن فدرالی ظرفیت های اقتصادی بلندترین دیدگاه را در میان نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری دارد. اگر مردم ایران می خواهند مساله اقتصاد به صورت ریشه ای حل شود و از این بحران به سلامت خارج شویم ، ضروری است تا فرمان مدیریت کشور را به یک اقتصاددان با برنامه بسپاریم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :